Persbericht: Lexus NX krijgt nieuwe hybride aandrijflijn

20140420_03_Lexus_NX_krijgt_nieuwe_hybride_aandrijflijn_jpg

De nieuwe Lexus NX, vanochtend onthuld op de Beijing Motor Show, krijgt een nieuw ontwikkelde hybride aandrijflijn. De 2.5 liter benzinemotor en de elektromotor leveren samen 197 pk (145 kW). Daarnaast wordt Lexus’ nieuwe premium mid-size crossover vanaf het voorjaar van 2015 ook leverbaar als NX 200t met een geheel nieuw ontwikkelde 2.0 liter turbomotor. Deze aandrijflijn is goed voor 238 pk (175 kW). De prijs van de NX-serie start onder de 50.000 euro.

Met de NX betreedt Lexus voor het eerst de markt van premium mid-size SUV’s. De crossover komt naar Nederland met drie aandrijflijnen. Wie de hybride NX 300h koopt, heeft de keuze uit all wheel drive of front wheel drive. De potente NX 200t komt altijd met aandrijving op alle vier de wielen.

2014.02.25 LPMPD

All wheel drive op hybride NX 300h
De NX 300h krijgt een nieuwe hybride 197 pk krachtige aandrijflijn. Afhankelijk van de uitvoering kan worden gekozen voor een voorwielaandrijver of een All Wheel Drive variant. Voor de NX dient een 2.5 liter Atkinson motor als basis. Meer informatie over de prestaties van deze NX 300h volgen op een later moment.

Wereldprimeur voor NX 200t
De Lexus NX 200t krijgt een vermogen van 238 pk. De volledig nieuw ontwikkelde 2.0 liter turbo benzinemotor levert dat vermogen tussen de 4.800 en 5.600 toeren per minuut. Het maximale koppel van 350 Nm is beschikbaar tussen de 1.650 en 4.000 toeren per minuut. Het blok wordt voorzien van een watergekoelde cilinderkop met geïntegreerd uitlaatspruitstuk en twin scroll turbo charger. Een wereldprimeur. Meer informatie over de prestaties van deze aandrijflijn volgen op een later moment.

20140420_01_Lexus_NX_krijgt_nieuwe_hybride_aandrijflijn_jpg

Ruime wielbasis voor veelzijdig karakter
Verder zijn nu ook de afmetingen van de nieuwe Lexus NX bekend. Van voor- tot achterbumper meet de auto 4.630 millimeter. De breedte is 1.845 millimeter en de hoogte komt neer op 1.645 millimeter. De wielbasis van de NX bedraagt 2.660 millimeter, waardoor Lexus de NX niet alleen een comfortabel maar ook sportief wegkarakter meegeeft.

Comfortabel, lichtvoetig én sportief
Het karakter van de Lexus NX is bewust niet eenduidig. Hij is comfortabel voor wie bijvoorbeeld veel kilometers moet maken, wendbaar en lichtvoetig in de stad en aangenaam sportief voor wie er in het weekend op uit wil trekken. Daartoe is de nieuwe NX een extreem stijve auto geworden met een zeer uitgebalanceerd onderstel. Naar wens kan Lexus’ crossover zelfs nog worden uitgerust met de nieuwe generatie Adaptive Variable Suspension (AVS) waarmee de bestuurder de rijdynamiek van zijn auto zelf kan beïnvloeden.

20140420_02_Lexus_NX_krijgt_nieuwe_hybride_aandrijflijn_jpg

Scherp, onderscheidend design
Het design van Lexus’ nieuwe crossover is eigenzinnig. Neem de diepliggende LED koplampen, LED dagrijverlichting én LED mistlampen, de spindle grille die voor het oog naadloos doorloopt in de motorkap, de diepe vouwen in de achterportieren en de bijzondere achterpartij. Hierin komt de vorm van de spindle grille subtiel terug en wordt geflankeerd door strak gelijnde achterlichten die verschillende lagen kregen voor extra dynamiek en uitstraling.

Innovaties: draadloos opladen van je mobiele telefoon
Lexus heeft bij de ontwikkeling van de NX extra aandacht besteed aan de intuïtieve bediening van het instrumentarium en Human Machine Interface (HMI). Daarom ontbreken innovaties niet. Zo kunnen straks mobiele telefoons draadloos worden opgeladen via een Wireless Charging Tray en beleeft een touch pad zijn debuut om onder meer het multimediasysteem te bedienen.

Begin oktober in Nederland
De NX staat begin oktober bij de Nederlandse Lexus dealer. De prijzen starten onder de 50.000 euro.

Lexusforum.nl