Persbericht: Lexus onthult vandaag de GS450h F-sport

Lexus onthult vandaag op de SEMA autoshow in Las Vegas de Lexus GS 450h F SPORT. Het model is de meest sportieve Full Hybrid ooit. Dat komt onder meer tot uiting in een innovatief sportonderstel met meesturende achteras en een dubbele sportstand. Vanzelfsprekend  wijkt het design af van de ‘normale’ GS 450h; de vormgeving is nog krachtiger. De F SPORT staat in het tweede kwartaal van 2012 bij de Lexus-dealer. Prijzen zijn nog niet bekend.

Wie de GS 450h F SPORT ziet, begrijpt direct dat het een zeer sportieve versie van dit model is. De voor- en achterbumpers werden gewijzigd, de grille kreeg een exclusief ontwerp en aan de achterzijde valt een spoiler op. Donkergetinte 19 inch aluminium wielen zijn standaard. In de auto is de sportieve inslag ook duidelijk: in het interieur vallen aluminium accenten op, net als elektrisch verstelbare lederen sportstoelen en zwarte hemelbekleding.

Sportonderstel met twee standen voor ultieme rijervaring
Een sportonderstel met opnieuw afgestelde voor- en achterdempers, ondersteund door AVS (Adaptive Variable Suspension), leidt alles in goede banen. De bestuurder kan kiezen uit twee demperkarakteristieken: één voor normaal – waarbij de nadruk op comfort ligt – en één voor een sportieve rijstijl. Ook voorziet Lexus de GS 450h F SPORT van 356 millimeter grote remschijven voor. Maatregelen die bijdragen aan een ultieme rijervaring.

343 pk, in 5,9 seconden naar de 100; maar wel héél zuinig
De GS 450h F SPORT heeft een bijzonder potente aandrijflijn. Dankzij een nieuwe 3,5-liter V6 en twee elektromotoren staat de bestuurder een vermogen van 252 kW (343 pk) ter beschikking. Hiermee sprint de auto in slechts 5,9 seconden naar 100 km/u. De (begrensde) topsnelheid bedraagt 250 km/u. Ondanks die topprestaties is het normverbruik ongekend laag: die blijft onder de 6,3 l/100 km.

 Bestuurder kan kiezen tussen sportief of milieuvriendelijk rijden
Met het Drive Mode Select System kan de bestuurder kiezen uit vier standen; ECO, NORMAL, SPORT S en SPORT S+. Ze hebben elk een eigen karakteristiek voor de gasrespons, de automatische versnellingsbak en het motorvermogen. De standen maken het mogelijk te differentiëren tussen de milieuvriendelijke of juist de dynamische eigenschappen van de Lexus GS 450h F SPORT.

 Eerste hybride auto met vierwielbesturing
Lexus heeft de GS 450h F SPORT uitgerust met het Lexus Dynamic Handling System (LDH). Hierdoor is het de eerste hybrideauto ter wereld met vierwielbesturing. Deze toonaangevende ondersteltechnologie integreert DRS (Dynamic Rear Steering), VGRS (Variable Gear Ratio Steering), EPS (Electric Power Steering) en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging met variabele overbrengverhouding om ieder aspect van de voor- en achterwielen te controleren.
Dankzij LDH reageert de auto directer op commando’s van de bestuurder en biedt het een schitterend rijgedrag. Het systeem meet voortdurend de snelheid, de stuurhoek en andere variabelen en berekent aan de hand daarvan de optimale stuurhoek van alle vier de wielen om de stabiliteit van de auto te verbeteren.

 Innovatieve veiligheid
Het innovatieve karakter van de GS 450h F SPORT zit niet alleen in het onderstel of het Drive Mode Select System verscholen. Zo heeft het model standaard een ongekend groot 12,3 inch scherm voor audio en navigatie én profiteren alle inzittenden van de nano-e-airconditioning. Maar ook veiligheid verhogende zaken als Head-Up Display, LED Koplampen, Pre-Crash Safety, actieve gordels, Adaptive Cruise Control, Night View, Driver Monitoring System en Blind Spot Detection zijn leverbaar.

Lexusforum.nl