Lexus is klaar voor de hybride oorlog.

We komen in een periode komen dat de gevestigde orde steeds meer hybride modellen uitbrengt. BMW brengt de 5 serie Active Hybrid op de markt, Mercedes de E400 Hybrid en Audi komt met een A6 hybride. Niet al te lang geleden is de BMW X6 hybride in productie gegaan. Hoe dan ook, de markt staat niet stil.

We mogen ondertussen wel aannemen dat Toyota de onbetwiste marktleider is. Maar met deze kapers op de kust is het de vraag of Toyota en dus ook Lexus, klaar zijn voor de komende hybride oorlog.

De eerder genoemde auto’s zijn concurrenten van de GS450h. Waar de prestaties van Lexus vroeger verreweg de beste waren, komen met name BMW en Mercedes aardig dicht in de buurt. De (nieuwe) GS450h heeft een verbruik van 6.3l/100km, de BMW 5 Active Hybrid 6,4-7,0l/100km en de Mercedes 8.7l/100km. Wat acceleratie betreft moet de GS450h de 0-100 sprint delen met de BMW, een nette 5,9 seconden. De E-klasse is een tikkeltje langzamer, 6,7 seconden.

Het lijkt erop dat met name BMW de aanval heeft geopend op de GS450h met de 5 Active Hybrid. Absoluut een goede zaak. Maar is Lexus hier klaar voor? Hebben zij als marktleider de “edge” om de competitie voor te blijven?

Volgens de Tony Cramb, manager Lexus Australië is Lexus er helemaal klaar voor:

“I think the launch of new German hybrids is great for the technology,” said Lexus Australia boss Tony Cramb. “Almost every car company is now showing off their latest hybrid and the more hybrids are on the market and available to luxury car consuers, the more normal the technology will seem.

BMW in Australië:

 “We tend not to hang our hat on any particular technology,” said BMW Australia spokesman Piers Scott. “We have proven to excel in whatever drivetrain technology we choose to develop.

“Instead of being a one-trick pony, hybrid is only one string to our bow. It complements what we’ve developed in terms of turbocharging our petrol engines, and advances in diesel engines especially – such as the tri-turbo in the upcoming 50d models.

Toch zit daar ook de zwakte van BMW. Waar Lexus zich kan oriënteren op hun “beperkte” aanbod, hebben ze ook de kracht meer in de diepte te kunnen werken, in plaats van hun eieren te verdelen over meerdere mandjes.

Wilt u meer lezen, dit artikel van CarAdvice is zeker de moeite waard.

Lexusforum.nl